Rynek Infrastruktury
Po miesiącu nieprzerwanej pracy, ekipy prowadzące największy w Polsce proces betonowania ciągłego, zakończyły prace przy wznoszeniu pierwszego z dwóch planowanych zbiorników na skroplony gaz ziemny, w przyszłym terminalu LNG w Świnoujściu. Nieprzerwanie w dzień i w nocy, 430 specjalistów, przez cały październik, pracowało przy zbrojeniu i betonowaniu 40-stometrowej ściany o kształcie ogromnego walca. Dzięki użyciu tej technologii, doświadczeniu pracowników i wyjątkowo sprzyjającym warunkom atmosferycznym, ten etap budowy terminalu LNG przebiegł w rekordowo szybkim tempie, nie zanotowanym dotychczas przy prowadzeniu tego rodzaju inwestycji na świecie.
- Dziś z przyjemnością mogę poinformować - a każdy może to zobaczyć na naszej stronie internetowej – ściana pierwszego zbiornika już stoi – zaznacza Zbigniew Rapciak, prezes Zarządu Polskie LNG SA. - Ale to jeszcze nie koniec, przed nami kolejny wyczerpujący maraton, który zakończymy jeszcze w tym roku – mówi Rapciak o rozpoczynanym wkrótce betonowaniu ścian drugiego zbiornika.
Betonowanie ciągłe wymaga 24-godzinnego cyklu pracy 7 dni w tygodniu, którą wykonują na zmianę 2 ekipy składające się z ok. 200 pracowników wraz z nadzorem. Taki system wymaga specjalnie zabezpieczonego miejsca pracy, jak i stworzenia odpowiednich warunków do jej realizacji. I nie chodzi jedynie o surowe wymogi BHP, które bezwzględnie są przestrzegane na budowie terminalu LNG. Uczestniczącym przy betonowaniu pracownikom, na terenie budowanego zbiornika, stworzono wszelkie niezbędne warunki do funkcjonowania na takiej wysokości: do odpoczynku, odświeżenia się, zapewniono im ciepłe napoje, jedzenie, które przez cały czas dowożono pod samą budowę.
Wkrótce także ruszy proces betonowania ścian drugiego zbiornika. Będzie on przebiegał niemalże identycznie, jak w przypadku pierwszego. Z uwagi na zbliżające się mrozy, dodatkowo na szalunkach okalających drugi zbiornik pojawi się jedynie instalacja podtrzymująca dodatnią temperaturę betonu, co ma zapobiegać jego zamarzaniu.
Do wznoszenia ścian obu zbiorników w Świnoujściu wykorzystuje się tzw. slip forming. Terminem tym określa się metodę betonowania ciągłego za pomocą szalunku ślizgowego. Ten szybko postępujący proces, trwający nieprzerwanie przez 24 godziny na dobę, nie ogranicza się jedynie do wylewania betonu Towarzyszy mu szereg złożonych czynności, jak ciągłe hydrauliczne unoszenie szalunków, zbrojenie i przygotowanie do wzmocnienia konstrukcji strunami sprężającymi. Tempo betonowania ścian zbiorników w tej technologii jest zdecydowanie wyższe niż przy realizacji takich konstrukcji w sposób tradycyjny. Każdego dnia, o ile sprzyjać będą warunki atmosferyczne, ściana przyszłego zbiornika na LNG może „rosnąć” nawet o ponad 2 metry, zużywając przy tym zawartość 3-4 betonowozów na godzinę. Łącznie, ilość materiału do budowy ścian obu zbiorników wyniesie 20 tys. m3.
Terminal LNG jest częścią lądową inwestycji, którą powszechnie nazywa się gazoportem. W skład terminalu wchodzą urządzenia rozładunkowe, zbiorniki magazynujące skroplony gaz ziemny i instalacje do regazyfikacji. Z kolei gazoport to całość przedsięwzięcia obejmującego terminal LNG, port zewnętrzny w Świnoujściu oraz gazociąg przyłączeniowy do gazowej sieci przesyłowej. Projekt realizują cztery podmioty: Polskie LNG S.A. (budowa terminalu LNG), Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A. (budowa gazociągu Świnoujście-Szczecin, łączącego terminal z systemem przesyłowym), Urząd Morski w Szczecinie (budowa infrastruktury zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego), Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście (infrastruktura portowa, w tym budowa stanowiska statkowego). Budowa terminalu LNG została uznana przez Rząd za strategiczną inwestycję dla bezpieczeństwa energetycznego kraju, ponieważ umożliwi Polsce odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Terminal LNG powstanie w Świnoujściu, na terenie przeznaczonym pod rozwój portu. Pozwoli na odbiór do 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie, z możliwością rozbudowy do 7,5 mld m3 (obecnie Polska zużywa ok. 14 mld m3 gazu rocznie). Budowa terminalu LNG w Świnoujściu to pierwsza tego typu inwestycja nie tylko w Polsce, ale także w Europie Środkowo-Wschodniej. Zakończenie budowy terminalu planowane jest na 30 czerwca 2014 roku. Budowa terminalu LNG jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej.